ری کاواکوبو

  • ری کاواکوبو

در 11 اکتبر 1942 در توکیو متولد شد. او تحصیلات مرتبط با طراحی مد ندارد اما خود به دنبال یادگیری این حرفه رفت و اکنون صاحب برند کومه دِس گارسونز است. او در  رشته‌ی هنر و ادبیات در دانشگاه کِیو تحصیل کرده و به دلیل طراحی‌های منحصربه‌فردش، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین طراحان مد شهرت دارد.

  • زندگی حرفه‌ای

ری کاواکوبو در سال 1964 فارغ‌التحصیل شد. مادرش پس از این‌که پدر رِی اجازه کار در بیرون از خانه را به او نداد از او جدا شد. او از استقلال و اراده‌ی مادرش الگو گرفت و پس از پایان تحصیلاتش  خانه را ترک کرد و در بخش تبلیغاتی یک کمپانی نساجی شروع به کار کرد. مدیر کمپانی در کار به او آزادی و اختیار داده بود و رِی در بخش صحنه و لباس برای فوتوشوت‌ها شروع به کار کرد. پس از آن، وقتی یک‌بار لباس مناسبی برای فوتوشوت پیدا نکرد، از آن‌جایی‌که فرد با استعداد و خلاقی بود، خودش شروع به طراحی لباس کرد. رِی کاواکوبو در سال 1967 رسما به عنوان یک استایلیست مستقل شروع به کار کرد.

  • تاسیس اولین فروشگاه

در سال 1969، کاواکوبو لباس‌هایی را که طراحی کرده بود با نام کومه دِس گارسونز به مغازه‌هایی در توکیو می‌فروخت. در سال 1973 اولین فروشگاه خود را افتتاح کرد و در طول ده سال، 150 شعبه در سراسر ژاپن افتتاح کرد که سالانه 30 میلیون دلار برای او درآمد داشتند. رِی کاواکوبو لباس‌هایی را که طراحی می‌کرد با نام کومه دِس گارسونز به معنای (مانند پسرها) برای خانم‌ها عرضه می کرد که این لباس‌ها راحت و آزاد بودند و تحرک را برای خانم‌ها آسان‌تر می‌کردند. به همین دلیل او هیچ وقت کفش‌های پاشنه بلند طراحی نکرد و مدل‌هایش را وادار نمی‌کرد آن‌ها را در کت واک‌ها بپوشند.

لباس‌های او برای خانم هایی طراحی می‌شد که برای رضایت و جلب توجه جنس مخالف لباس نمی‌پوشیدند. کاواکوبو مخالف طرح‌های غربی‌ای بود که جذابیت را فقط با نشان دادن بدن و لباس‌های باز نشان می‌دادند. او این طرح‌ها را رد می‌کرد و از نظر او لباس‌های باز نه تنها جذاب نبودند بلکه کسل‌کننده به نظر می‌رسیدند. او در سال 1981 به همراه یوجی یاماموتو، طراح معروف ژاپنی که در قسمت بعدی به مرور زندگی او خواهیم پرداخت، از دو مجموعه‌ی لباس جداگانه در پاریس رونمایی کرده و منتقدین را متعجب و غافلگیر کردند. لباس‌های تیره و اغلب مشکی رنگ، بزرگ و نامتقارن بودند. کاواکوبو و یاماموتو تا چندین سال با یکدیگر همکاری کردند. این دو به همراه ایسِی میاکی به خلاق‌ترین طراحان ژاپن تبدیل شدند.

کاواکوبو از مقادیر زیادی پارچه استفاده می‌کند و اغلب لباس‌هایش در تن افراد، بسیار بزرگ به نظر می‌رسند؛ زیرا طرح‌ها و لباس‌های او با استانداردهایی که برای اندام زنان تعریف شده بودند تفاوت داشت. گاهی به طرح‌های کاواکوبو «ضد مد» می‌گویند. مجموعه‌ی لباسی که او در سال 1982 عرضه کرد، شامل لباس‌های سایز بزرگ و بافت درشتی بودند که سوراخ‌هایی با سایزهای مختلف داشتند، انگار که با پاره شدن لباس به وجود آمده بودند. به این استایل تیره و ژولیده «استایل انفجار بمب اتم» یا «خانم هیروشیما» می‌گفتند.

او در سال 1988، مجله‌ی انحصاری خود را منتشر کرد که در آن مجموعه، لباس‌های فصلی‌اش را نشان می‌داد. اغلب شماره‌ها هیچ‌گونه نوشته‌ای نداشتند و تنها عکس، تصویرسازی و تصاویری از مدل‌ها در آن‌ها به چشم می‌خورد. لباس‌هایی که کاواکوبو طراحی می‌کرد اغلب مفهومی انتزاعی داشتند و درواقع غیر قابل پوشیدن در دنیای واقعی بودند.

با کمک و همراهی آدرین جاف، مدیر فعلی برند کومه دِس گارسونز که همسر ومترجم او نیز هست، کاواکوبو توانست به بازار مد راه پیدا کند. در سال 1994، توانست اولین خط تولید عطر کومه دِس گارسونز را راه‌اندازی کند. یکی از عجیب‌ترین عطرهای این برند Odeur 53 بود که حاوی بوهای ناشناخته و غیرارگانیک بود.

  • حقایقی از رِی کاواکوبو

او در مصاحبه‌ای گفته بود که طرح‌هایش از «غم» الهام می‌گیرند و در ژاپن به این مفهوم  «روح گرسنه» می‌گویند.

کومه دِس گارسونز به معنای «مانند پسرها» است. به نظر می‌رسد لباس‌های این برند الهام گرفته از لباس‌های مردانه باشند.

کاواکوبو علاقه ندارد با دیگر طراحان ژاپنی در یک دسته قرار بگیرد، زیرا عقیده دارد طراحان ژاپنی ویژگی مشترکی با هم ندارند.

بعد از گذشت سه سال، هنوز کاواکوبو تنها صاحب کمپانی‌اش است و این شامل همه‌ی بوتیک‌ها و فروشگاه‌های این برند می‌شود.

او سالانه درآمدی بالغ بر 150 میلیون دلار دارد.

در ادامه تصاویر برخی از طرح‌های خلاقانه‌ی او را می‌بینید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *