تاثیرات بصری و روانی رنگ ها در اندام و پوشش:
29 فروردین 1400 1400-01-29 10:48تاثیرات بصری و روانی رنگ ها در اندام و پوشش:
تاثیرات بصری رنگ ها را برای بررسی در لباس میتوان به گروههای زیر تقسیم بندی کرد:
روشن و تیره
رنگ های روشن حالت پیشرونده و سبکی داشته و سطوح را بیشتر جلوه می دهند و اندام را بزرگتر و حجیم تر نشان می دهند. رنگ های تیره از سطوح کم می کند سنگین هستند بنابراین برای افراد درشت و چاق مناسب تر میباشد.
براق و مات
رنگ هایی که براقند باعث جلب توجه بیشتر و حجیم شدن اندام شده و برعکس آن رنگ های مات جلب توجه کمتری می کنند و برجستگی و فرورفتگی بدن را نمایان نمی کنند
گرم و سرد
معمولاً رنگ ها را از نظر احساسی به سرد و گرم هم تقسیم می کنند البته این تقسیم بندی بیشتر برای طبیعت است. مثل خورشید که گرم و زرد است و آب که آبی می بینیم و خنکی احساس می کنیم. رنگ های گرم حالت بزرگنمایی در اندام دارند و بیشتر جلب توجه می کنند .رنگهای گرم جسور، غنی و زنده به نظر می آیند و برعکس آن رنگ های سرد پس رونده و حالت کوچک نمایی و باریک نمایی در اندام را ایجاد می کند رنگ های سرد در صورتی که به طرف سیاه بروند گرمی به آن اضافه شده و چنانچه به سمت سفید حرکت کنند سردتر می شود .البته باید در نظر داشت رنگ گرمی که سرد شده گرم تر از رنگ سرد است. مثلاً به رنگ قرمز به عنوان رنگ گرم سفید اضافه شود( صورتی )سرد می شود ولی صورتی به اندازه آبی آسمانی سرد نیست.
تند و ملایم
هر چقدر میزان درخشندگی رنگ بیشتر باشد حالت بزرگنمایی داشته و جلب توجه آن بیشتر خواهد بود. رنگ های ملایم تاثیر بزرگنمایی کمتری دارند مثلاً نارنجی اصلی بزرگنمایی بیشتری نسبت به نارنجی ملایم را دارد.
متضاد و هم خانواده
به طور کلی استفاده همزمان از رنگهای متضاد مانند مکمل ،سرد و گرم، تاریک و روشن ،در یک لباس فرد را چاق تر نشان داده و دید را سریعتر متوجه فرد می سازد. هرچقدر تضاد رنگ ها کمتر و رنگ ها هم خانواده تر باشد تاثیر چاق کنندگی و یا جلب توجه لباس کمتر خواهد شد.
اشباع و غیر اشباع
رنگ های اشباع مانند زرد، قرمز ،آبی ،نارنجی ،بنفش و سبز منظور از رنگ های اصلی است خیلی زود چشم را خسته کرده و تند و سریع به نظر آمد و جلب توجه می کند .ولی اگر با یکدیگر و یا با رنگهای سفید خاکستری سیاه و یا هر رنگ دیگری مخلوط شوند این خصوصیات را از دست داده و حالت خوشایندتر و آرامش بخش تری در ذهن به وجود می آورند .واضح هست که هر رنگی که زود دیده شود عیوب اندام را نیز زودتر نمایان خواهد ساخت.
تک رنگ یا چند رنگ
چنانچه لباس چند رنگ باشد و بتواند به صورت افقی بدن را تقسیم کند فرد کوتاه تردیده خواهد شد و بر عکس آن افراد با پوشیدن یک لباس یک رنگ بلندتر دیده میشوند.
تاثیرات روانی رنگ ها
در روانشناسی رنگ نظریات گوناگونی بیان شده که در این مقاله به صورت کلی فقط رنگ های اصلی و ثانویه بررسی می شوند و رنگ های دیگر را می توان از تلفیق حدودی معنای رنگ ها به دست آورد. مثلاً سبز زرد را می توان از تلفیق روحیات سبز و زرد در نظر گرفت.
زرد
Shot of a a woman dancing surrounded by flowing yellow fabric
زرد در دایره رنگ از درخشان ترین رنگ ها بوده و نشان روشنی ،نور ،سمبل فهم ،تیزهوشی و دانایی است .فعالیت و تحرک ،بلند پروازی ،عشق به تحقیق و کاوش شاد بودن برون گرایی و دنبال روی از خصوصیات رنگ زرد است.
نارنجی
بعد از زرد در دایره رنگ پر درخشش ترین رنگ نارنجی محسوب می شود. نارنجی رنگ مورد علاقه بچه هاست .نارنجی حد واسط شور و هیجان قرمز با منطق گرایی زرد است .طراوت، شادی ،گرمی از مشخصات این رنگ است این رنگ نیز برون گراست.
قرمز
رنگ قرمز در فشار خون و در ضربان قلب تأثیرگذار بوده و بیانگر نیروی حیاتی و فعالیت های عصبی، هیجان و خشم است .قرمز پر سر صدا ،بشاش ،انگیزه برای انقلاب شهادت، رقابت ،کوشش و احساسات عاشقانه است .برون گرایی استقلال پرتحرکی رقابت شدید و تند مزاجی ،تمایلات شدید جنسی از خصوصیات این رنگ محسوب می شود.
بنفش
خصوصیات متضاد زرد را دارد و جزو رنگهای مرموز محسوب می شود. رنگ ماورا طبیعی و هرج و مرج بوده در حین جذاب بودن گاه مهاجم و گاه ترسناک نیز می شود. بنفش هر قدر تیره تر باشد عمق فاجعه بیشتر است و خرافات آن تشدید می گردد .هر قدر روشنتر شود تقدس بیشتر خواهد شد. چنانچه قرمزتر باشد حالت روحانی و عشق یزدانی آن بیشتر میشود.
آبی
رنگ آرامش و سکون است.بیانگر احساسات چیره بر منطق ،حساسیت، معنویت ،نرم خویی و زودرنجی است. افراد این گروه درونگرا و زودرنج و منفعل هستند. آبی معنی ایمان فضای لایتناهی و وفاداری می دهد.
سبز
رنگ دنیای گیاهان است و رضایت و آرامش همراه با امیدواری آمیختهای از فهم و دانایی و ایمان جوانی، نیروی حیات و زندگی در رنگ سبز مستتر است. رنگ سبز هرچقدر به زرد تمایل داشته باشد ،نیروی جوانی و حیات در آن بیشتر شده و برون گرا تر می گردد .در صورتی که به سمت آبی حرکت کند، حالت روحانیت، اعتقادی و درونگرایی پیدا میکند.
سفید
رنگ خلوص، پاکی، تقوا، سادگی، کمال ،معنویت و عفاف بوده و از هر نوع آلودگی دور می جوید. ولی سطحی و فاقد عمق است. کلیه رنگ ها در صورتی که به سفید نزدیک شوند خصوصیاتشان تعدیل پیدا می کند و سطحی می گردند سفید تمام رنگ ها را به سوی سردی می کشاند.
خاکستری
رنگ خنثی وبدون تحرک آرامش و برونگرا و درونگرا، در واقع فقدان احساسات رنگی است. البته در کنار آن وقار و احترامی را همراه با آرامش نیز القا می کند .خاکستری معمولاً تمایلات و ویژگیهای رنگ کنار خود را میگیرد و خیلی تحت تاثیر رنگ ها و شخصیت های دیگر است. تمامی رنگ ها وقتی به سمت خاکستری حرکت کنند از شفافیت و جلایشان کم میشود.
مشکی
رنگ مشکی نشان گر پوچی نیستی.از دست دادن نیروی زندگی ،تلاش و کار است .در عین حال نشانه قدرت ،رسمی بودن ،مرموز بودن ،رنگ غم و مصیبت است. مشکی مانند شب و مرگ اسرار آمیز است رنگی که انتها ندارد چرا که خود انتهاست.